Mari Berniaga Bersama...

http://www.JIABiz.com/pandak

Tuesday, October 19, 2010

Mana Hasussani? Tegurlah kalau berani..

Tuesday, October 19, 2010

Kalaulah perkara Khurafat ini dilakukan oleh DS Nizar.. maka akan riuh rendahlah blogger Pro UMNO menyerang beliau.. tapi ianya dilakukan oleh Zambry maka mereka membutakan mata mereka..

Malahan Harussani juga telah bertukar menjadi "Syaitan yang bisu..."


Amalan Khurafat ialah perbuatan atau perkara-perkara yang menyalahi hukum syarak yang masih terdapat dalam aktiviti masyarakat Melayu moden sehingga ke hari ini. Kepercayaan yang telah kuat bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat Melayu itu seolah-olah telah menjadi satu pegangan atau tradisi yang mesti dilakukan dalm majlis-majlis atau perayaan tertentu. Antara adat istiadat dan perkara Khurafat yang sering dilakukan oleh orang-orang Melayu sampai sekarang antaranya ialah seperti :-

a. Mendirikan Rumah Baru.


Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi / emas / perak / tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.



Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.



Gambar dari Pria Malaya

No comments:

Post a Comment