Mari Berniaga Bersama...

http://www.JIABiz.com/pandak

Wednesday, May 4, 2011

K'jaan nafi motosikal lebih 15 tahun wajib diperiksa


Mei 5, 11 11:56am

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri menafikan wujudnya keputusan kerajaan berkaitan peraturan mewajibkan semua motosikal berumur 15 tahun ke atas melalui pemeriksaan oleh Puspakom sebagai syarat bagi pembaharuan lesen kenderaan.

NONEBeliau berkata setakat ini, hanya kenderaan awam dan kenderaan perdagangan sahaja diwajibkan menjalani pemeriksaan kenderaan secara berkala bagi memastikan kenderaan itu sentiasa berkeadaan baik dan selamat digunakan.

"Kerajaan tidak wajibkan pemeriksaan untuk kesemua motosikal berumur 15 tahun ke atas seperti yang dibangkitkan oleh sesetengah pihak termasuk ahli persatuan pengedar motosikal baru-baru ini," katanya di Kota Kinabalu hari ini.

Abdul Rahim berkata, sebarang keputusan mewujudkan peratuan baru adalah bertujuan baik iaitu meningkatkan tahap keselamatan pemilik kenderaan dan pengguna jalan raya dan bukan untuk menyusahkan sesiapa.

"Setiap keputusan adalah berlunaskan pertimbangan kepada rakyat dengan mengambil kira situasi kadar kemalangan di negara ini yang masih tinggi iaitu sekitar 6,800 orang setahun atau purata 19 kematian sehari," katanya.

- Bernama

6 comments

No comments:

Post a Comment