Mari Berniaga Bersama...

http://www.JIABiz.com/pandak

Saturday, December 20, 2014

SPR Berdegil Tambah Kerusi Untuk Menangkan UMNO BN Dalam PRU?




Jangan ambil alih kuasa Parlimen, Bersih 2.0 ingatkan SPR

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diingatkan untuk tidak "mengambil alih kuasa Parlimen" berhubung isu penambahan kerusi, memandangkan ia berada di bawah kawal selia Parlimen, kata Gabungan Menuntut Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih 2.0).

Melalui kenyataan bersama yang dikeluarkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu di Kuala Lumpur semalam, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof diingatkan agar tidak menjadikan penambahan kerusi sebagai prosedur operasi standard (SOP) suruhanjaya berkenaan sewenang-wenangnya, apabila memasukkan cadangan penambahan kerusi ke dalam cadangan persempadanan semula, seperti dilakukan pada tahun 2003 dan 2005.

"Bersih 2.0 menekankan isu ini di bawah bidang kuasa Parlimen dan SPR tidak boleh mengambil alih kuasa Parlimen dengan memasukkan cadangan penambahan kerusi ke dalam cadangan persempadanan semulanya, seperti yang dibuat pada tahun 2003 dan 2005.

"Bersih 2.0 akan mencabar tindakan tersebut dari segi keserasiannya dengan Perlembagaan jika ia diulangi kerana SPR tidak mempunyai hak mencadangkan penambahan kerusi," kata kenyataan tersebut.

Bersih 2.0 sebaliknya berkata, penambahan kerusi merupakan bidang kuasa Jawatankuasa Pemilih Parlimen untuk meneliti fungsi badan perundangan, yang seterusnya menentukan saiz optimum dan agihan kerusi antara negeri untuk memastikan pembahagiannya adil dan serasi dengan Perlembagaan Persekutuan.

Jawatankuasa inilah yang harus mengemukakan cadangan, sekiranya diperlukan, meminda Perkara 46 dalam Perlembagaan, yang menetapkan jumlah kerusi Parlimen pada masa kini pada 222.

"Hanya selepas pemindaan tersebut dibuat, barulah SPR boleh membuat proses persempadan semula berdasarkan jumlah baru kerusi.

"Jika Jawatankuasa Pemilih tidak didirikan, SPR hanya boleh menjalankan persempadanan semula berdasarkan 222 kerusi parlimen sekarang seperti yang tertakluk dalam Artikel 46."

Malah, Bersih 2.0 turut mengutuk keengganan Aziz untuk bertemu dengan mereka dan kumpulan masyarakat sivil lain berhubung isu tersebut.

The Malaysian Insider sebelum ini melaporkan, SPR akan meneruskan dengan persempadanan semula kawasan pilihan raya tanpa input daripada persatuan sivil dan hanya akan bekerjasama dengan kumpulan dikehendaki seperti ditetapkan dalam Perlembagaan.

Kenyataan Aziz itu bermakna, pintu sudah pun tertutup buat Bersih 2.0 yang menjadi pemerhati pilihan raya utama negara dan akan memberikan ruang pihak yang mewakili kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan.

Aziz berkata, SPR hanya dikehendaki mengadakan pertemuan dengan sekurang-kurangnya 100 pengundi berdaftar di dalam sesuatu kawasan mengundi untuk mendengar bantahan berkenaan persempadanan semula atau penambahan kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) atau Parlimen.

"Kami tidak bercanggah dengan undang-undang sedia ada jika enggan bertemu wakil pertubuhan sivil," katanya sebagai respon kepada Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah sebelum ini yang menggesa SPR untuk mendapatkan pandangan pertubuhan bukan kerajaan dalam melaksanakan perkara itu.

Melalui kenyataannya, Bersih 2.0 turut berkata, Perkara 114(2) dalam Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan kepentingan keyakinan orang ramai terhadap tugas SPR.

"Keyakinan ini begitu penting sehingga ia menjadi kriteria tunggal yang menentukan pelantikan keahlian SPR oleh Yang di-Pertuan Agong," kata Bersih 2.0.

Malah, Bersih 2.0 berkata, keyakinan itu hanya dapat diperoleh melalui rundingan bersama masyarakat sivil dan kedegilan Aziz dalam isu penglibatan masyarakat sivil dapat dilihat dalam pengendalian proses persempadanan semula yang tidak telus dan tidak mempunyai kebertanggungjawaban apabila turut mengecualikan masyarakat sivil dan kerajaan negeri Pulau Pinang, tetapi berunding secara selektif dengan parti politik yang tertentu.

"Kedegilan inilah yang membuat Bersih 2.0 berulang-kali menggesa beliau dan pesuruhjaya yang lain untuk meletakkan jawatan mereka," tambahnya.

NGO itu berkata, rekod proses persempadanan pada tahun 2003 dan 2005 yang amat mengejutkan, apabila peruntukan Perlembagaan dalam Jadual 13 tidak dipatuhi SPR dalam situasi yang melibatkan parti politik Barisan Nasional (BN) dan ahli politik tertentu.

Bersih 2.0 turut melampirkan alasan bantahan SPR, yang mana menurut mereka alasan bantahan adalah berdasarkan faktor politik—seperti kebarangkalian pengundi menyokong atau menolak parti BN—SPR akan menerima bantahan tersebut tetapi menunjukkan inisiatif dalam menyediakan alasan yang serasi dengan Perlembagaan.

Seksyen 2, Bahagian 1 dalam Jadual 13 menyatakan proses persempadanan mesti mengambil kira ketersediaan kemudahan pentadbiran, mencapai pembahagian yang lebih kurang sama dan mengekalkan pertalian tempatan, yang bermaksud mengambil kira sempadan pentadbiran, fizikal, infrastruktur dan sosio-budaya-ekonomi.

Peluang kemenangan parti yang berkuasa pada masa itu tidak pernah disebut sebagai pertimbangan yang sah.

"SPR tidak pernah meminta maaf atas pelanggaran peruntukan Perlembagaan Persekutuan mahupun berjanji salah laku sebegini tidak akan diulangi.

"Bersih 2.0 menggesa Aziz supaya membetulkan kesalahan yang lepas dengan berunding secara giat dan profesional bersama semua pihak yang berkepentingan dalam persempadanan semula, mengemukakan maklumat terperinci tentang operasi proses bantahan dan pendengaran bantahan serta mengumumkan jadual proses.

SPR juga diseru tidak menjadikan tarikh permulaan persempadanan semula sebagai satu permainan teka-teki kerana ia tertangguh dari tahun 2011 ke 2012, 2013, bulan Mac yang lalu hingga hujung tahun ini.

ULASAN GB

Nampaknya seperti SPR ki ni sedang berusaha keras untuk mempastikan kerajaan UMNO BN tidak tumbang di dalam pilihanraya selepas ini. SPR cuba mengambail alih peranan Dewan Rakyat di dalam hal isu penambahan kerusi di dalam persempadanan semula.

Kita pernah mendengar sebelum ini bekas Pengerusi SPR sendiri, Tan Sri Abdu Rashid yang memberi amaran kepada Putrajaya supaya jangan tipu rakyat - mungkinkah ini salah satunya merujuk kepada isu persempadanan semula?

Pakatan Rakyat perlu kukoh untuk mempastikan ahli-ahli Dewan Rakyatnya menolak sebarang usaha penambahan kerusi sewenang-wenangnya oleh SPR. Jangan ada lagi wakil rakyat yang ponteng yang boleh menyebab PR kecundang di dalam PRU yang akan datang.


No comments:

Post a Comment